Afsluiting Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kirsten Ingen - WaarBenJij.nu Afsluiting Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kirsten Ingen - WaarBenJij.nu

Afsluiting Australië

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

01 Januari 2016 | Australië, Sydney

Onze reis zin Australië zit er al weer op! Wat een geweldige paar weken hebben we hier gehad. De 25 dagen dat we in de Campervan hebben kunnen slapen, zijn ons erg goed bevallen. We waren inmiddels zelfs wel een beetje verknocht geraakt aan ons 'huis op wielen'. We hebben in Aussie niet alleen ontzettend veel Aziaten gezien, maar ook Duitsers. Waar we ook waren, waar we ook keken en hoe weinig mensen we soms ook tegen kwamen: overal zaten wel Duitsers bij. Wat wij opmerkten, en zelf wel erg jammer vonden, is dat de meeste mensen op de campings waar we hebben gestaan, graag op zichzelf zitten. Geen goedemorgen, geen hallo als je elkaar passeert, laat staan een beetje ouwehoeren. Ook op de laatste camping, waar ontzettend veel jongeren stonden, geen praatjes van hoe is jouw vakantie en waar kom je vandaan. Gelukkig kunnen HJ en ik goed met elkaar ouwehoeren en soms een beetje zeuren (ik niet), en hebben we het overal naar ons zin gemaakt.

In ons laatste bericht vermeldde ik dat we naar Coffs Harbour en Newcastle wilden gaan. Omdat we zoveel mogelijk wilden zien, hebben we bijna overal maar 1 nacht gestaan. Het was sommige dagen flink doorjagen om in het volgende plaatsje aan te komen, en achteraf jammer dat we op een paar plekken niet langer hebben gestaan, maar zeker de moeite waard. Wij zijn via de volgende plaatsen (van begin naar eind) door Australië gereden: 1) Brisbane 2) Noosa 3) Lamington Nat Park 4) Byron Bay 5) Coffs Harbour 6) Karuah 7) Belmont South 8) Wollongong 9) Batemans Bay 10) Mallacoota 11) Sale 12) Melbourne (great ocean road: Geelong tot aan Warrnambool) 13) Geelong 14) Albury 15) Canberra 16) Sydney. Overal hebben we mooie en waanzinnige dingen gezien, maar uit deze lijst van plaatsen zouden wij sowieso Noosa, Batemans Bay, Mallacoota en de great ocean road aanraden. Alles was schitterend, maar deze plekken overstijgen de andere plaatsen net even iets meer.

Wat betreft Mallacoota: er is maar één weg om daar te komen. Wij hebben daar een overnachting gehad en op het moment dat wij de avond ons eten wouden klaarmaken, was er geen stroom. Er bleek een bosbrand gaande te zijn een paar km verder op. Uit voorzorg schakelen ze dan alle elektriciteit uit. Heel gek om dan ineens te beseffen dat je er dan maar via één weg uit kan en dan maar hopen dat alles goed gaat. Gelukkig was dat het geval. Over bosbranden gesproken, mijn moeder stuurde ons een dag nadat wij de great ocean road hadden gedaan het bericht dat 17000 hectare grond rond Apollo bay (great ocean road) was verwoest door de branden. Ook nadat ik mijn moeder een berichtje had gedaan dat we richting Sydney erg slecht weer hadden gehad, kreeg ik bericht terug dat er een grote en verwoestende storm in Sydney was geweest. We hebben een aantal keren erg geluk gehad en zijn blij de branden en stormen te hebben gemist. Het is dat ik van het thuisfront soms berichten krijg wat er allemaal gaande is in Australië, maar anders hadden we helemaal niks geweten. We krijgen verder niks mee op de radio en we hebben natuurlijk geen tv en op internet zoeken we geen nieuws op, omdat we immers geen vermoeden hebben dat er iets gaande is. Wat dat betreft al 5.5 maand zonder nieuws feitjes.

In Australië heb ik meer gereden dan in 4 jaar tijd in Nederland. Samen hebben we er 5000km opzitten, wat onze camper goed heeft volgehouden. Elke dag afwisselen met rijden, wat maakte dat we de reis elke dag goed wisten vol te houden. Met onze camper hebben we dit jaar ook kerst mogen vieren. We hebben echter wel tegen elkaar gezegd, volgend jaar weer met de familie in Nederland. We hebben totaal niet in de kerstsferen gezeten. Weinig kerstmuziek, 30 graden, kerstbomen waar de kerstverlichting niet van opvalt en geen choco kransjes. Boxing Day zijn wij naar Canberra geweest, waar we in het shopping centre ons goed hebben kunnen vermaken. Het was een gekkenhuis met alle mensen die op de uitverkoop af kwamen gestormd en de tassen die we om de zoveel meter moesten ontwijken (de chinezen zagen we later pas, zoveel hadden ze bij zich). Ook ik heb daarom maar 2 paar schoenen gekocht. Voor HJ was er daarna dus geen geld meer over. Nee, gekkigheid. HJ heeft niet zo'n drang om schoenen te kopen en door mijn aanschaf zit zijn koffer ook bijna vol. Ach, je moet soms wat voor elkaar over hebben, de een soms wat meer dan de ander.

Met oud en nieuw zijn we in Sydney geweest. We wisten dat het druk zou worden, maar dat er 4 miljoen mensen samen op één plek zouden zijn.. onvoorstelbaar. Wij hebben ons laten vertellen dat mensen de dag van te voren hun tentje al hadden geplaatst om een goede plek bij de Harbour bridge te kunnen bemachtigen. Wij hebben ons ook laten vertellen, dat als je een beetje voor aan had willen staan, dat 400 dollar betalen niks was. Na wat rondvragen en zoeken op internet, hadden wij het plan om naar het park bij Potts Point te gaan. We wisten dat ze daar maar 1200 mensen toe zouden laten, maar we wisten ook dat het in het centrum mega druk zou zijn. We waagden het er daarom maar op om naar het park te gaan en tegen onze verwachting in, konden we er op! 18.00 uur ging het park open, dus we hebben 5.5 uur op onze handdoek gezeten en gewacht totdat het moment daar zou zijn. We hebben erg leuk met 2 Nederlanders zitten kletsen en ouwehoeren en samen zijn we een stukje verder op gaan staan, waar we volledig zicht hadden op de Harbour Bridge. Beter kon niet en beter hadden we niet durven hopen. Het was een gigantisch gave ervaring en mooi om mee te maken. Het vuurwerk duurde al met al maar 11 minuten en gelijk daarna liep iedereen naar het station e.d. en zo zaten wij een half uur later in de trein, op naar ons hotel.

En nu ik deze blog heb geschreven, zitten we in het vliegtuig op naar Tasmanië! Ondertussen in Hobart aangekomen en aan het kijken hoe we onze 10 dagen gaan invullen hier. We hebben ondertussen al zoveel info verzameld dat dat helemaal goed gaat komen.

• 01 Januari 2016 - 19:25

Dirkina:

Lieve Kirsten en Henk-Jan. Wat een geweldige tijd hebben jullie gehad. Geen mens die je dat ooit weer afpakt. Het zit er dus bijna op. Zal raar idee zijn om straks weer in het keurslijf te lopen. Maar ach......dat went weer. Nog fijne dagen en een hele goede terugreis. Er zijn vast een boel mensen die blij zijn jullie weer in de armen te kunnen sluiten. Een dikke knuffel uit Annen en tot snel. X